Rondetafelgesprek over EU-uitbreiding
Rondetafelgesprek over EU-uitbreiding
De commissie voor Europese Zaken organiseert op woensdag 6 november een rondetafelgesprek over de uitbreiding van de Europese Unie (EU). U kunt het gesprek vanaf 14.00 uur volgen via de livestream en de app Debat Direct.

De Europese Commissie heeft op 30 oktober het jaarlijkse uitbreidingspakket goedgekeurd. Hierbij gaf zij een gedetailleerde beoordeling van de stand van zaken en de vooruitgang die tien landen hebben geboekt op hun weg naar toetreding tot de EU. De landen zijn: Albanië, Bosnië en Herzegovina, Kosovo, Montenegro, Noord-Macedonië, Servië, Georgië, de Republiek Moldavië, Oekraïne en Turkije. Het doel van het rondetafelgesprek is om de kennis van de commissieleden over EU-uitbreiding te versterken.
Commissiedebat
Het commissiedebat over EU-uitbreiding is op 12 december. Dan spreekt de commissie met minister Caspar Veldkamp van Buitenlandse Zaken.
Wat is een rondetafelgesprek?
De vaste commissies van de Tweede Kamer organiseren regelmatig hoorzittingen en rondetafelgesprekken. Hierbij wordt deskundigen of betrokkenen gevraagd een toelichting te geven op het te bespreken onderwerp. Meerdere deelnemers gaan tegelijkertijd in gesprek met Kamerleden. Zo ontstaat er een onderlinge discussie en worden verschillen in visie duidelijk. De leden van de commissie gebruiken de input uit het rondetafelgesprek bij de behandeling van beleid van de regering.
Programma
14.00-14.30 uur: stand van zaken in de kandidaat-lidstaten en het EU-krachtenveld
- Antoaneta Dimitrova, Universiteit Leiden
- Wouter Zweers, Clingendael
14.30-15.30 uur: voor- en nadelen van EU-uitbreiding voor Nederland
- René Cuperus, Clingendael
- Tesseltje de Lange, Universiteit Nijmegen
- Antoaneta Dimitrova, Universiteit Leiden
- Wouter Zweers, Clingendael

